Macromineralele si importanta lor in sanatatea organismului

Calciu, magneziu, potasiu, sodiu, fosfor si clor

fasole boabe mari

Mineralele sunt substante cu importanta vitala in dezvoltarea corpului uman si in pastrarea sanatatii lui cat mai mult timp de-a lungul vietii. Unele sunt necesare in cantitati mari – macromineralele (mineralele esentiale), altele in cantitati foarte mici – micromineralele sau oligoelementele), dar toate sunt la fel de importante, actiunile lor fiind simultane si indreptate intr-un singur sens: functionarea optima a organismului.


Macromineralele sunt: calciul, magneziul, potasiul, sodiul, fosforul si clorul. Aflati care sunt functiile macromineralelor si in ce alimente se gasesc:

Calciul

– asigura cresterea, buna dezvoltare si sanatatea sistemului osos, micsorand riscul de aparitie a osteoporozei si artritei;
– asigura sanatatea dintilor;
– asigura functionarea normala a sistemului nervos;
– asigura functionarea optima a sistemului muscular;
– are rol imortant in buna functionare a inimii;
– regleaza tensiunea arteriala;
– contribuie la procesul de coagulare al sangelui.


Alimentele bogate in calciu sunt: laptele, iaurtul, branzeturile, pestele marunt (ex sardelele, care se consuma cu tot cu oase, in oase fiind cel mai mult calciu), stridiile, broccoli, spanacul, varza kale, fasolea, mazarea, lintea.
Cantitatea zilnica de calciu necesara unui adult este de circa 1000 mg.

Magneziul

– ajuta la absorbtia calciului deci are un rol important in dezvoltarea sistemului osos si in sanatatea danturii;
– raspunde de contractia musculara;
– contribuie la reglarea glicemiei si tensiunii arteriale;
– intareste sistemul nervos;
– previne bolile cardiovasculare;
– intareste sistemul imunitar.

Alimentele bogate in magneziu sunt: nucile, semintele, migdalele, pestele gras (macrou, ton, halibut, somon), avocado, bananele, ciocolata neagra, legumele cu frunze verzi.
Cantitatea zilnica de magneziu variaza o data cu varsta, pentru un barbat adult se recomanda circa 400 mg, iar pentru o femeie in jur de 300 mg.

Potasiul

– previne crampele musculare;
– contribuie la buna functionare a sistemului nervos;
– ajuta in functionare ficatul;
– optimizeaza activitatea intestinala;
– micsoreaza efectul nociv al sarii de masa asupra tensiunii arteriale;
– previne ingrosarea arterelor;
– regleaza ritmul cardiac;
– mentine echilibrul lichidelor.

Alimentele bogate in potasiu sunt: fasolea boabe, cartofii dulci, iaurtul, rosiile, pestele gras, ciupercile, bananele, curmalele, varza, spanacul.
Cantitatea zilnica de potasiu necesara pentru adulti este de circa 5000 mg pe zi.

Sodiul

– contribuie la functionarea normala a sistemului nervos;
– previne crampele musculare;
– asigura utilizarea fierului de catre organism;
– contribuie la mentinerea echilibrului de apa;
– regleaza tensiunea arteriala;
– participa la producerea sucurilor gastrice;
– previne imbatranirea prematura;
– mentine echilibrul acido-bazic alaturi de clor.

Principala sursa de sodiu este sarea de bucatarie si se recomanda a nu se depasi doza zilnica de 5-8 g/zi; doza minima fiind de 2 g/zi.

Fosforul

– este prezent in membranele tuturor celulelor;
– are rol important in metabolizarea proteinelor, carbohidratilor si grasimilor (transforma alimentele in energie);
– prezenta fosforului este necesara alaturi de calciu in dezvoltarea oaselor si danturii;
– ajuta celulele nervoase sa functioneze normal;
– alunga riscul de oboseala mentala si de depresie;
– regleaza bataile inimii si contractiile musculare;
– participa la reglarea functiei renale.

Alimentele bogate in fosfor sunt: cerealele integrale, carnea de curcan si de pui, semintele, nucile, alunele, fructele de mare, fasolea boabe.
Cantitatea de fosfor zilnica necesara functionarii normale a organismului este in jur de 700 mg pentru adulti.

Clorul

– stimuleaza functiile aparatului digestiv si defecatia prin secretia sucurilor gastrice;
– regleaza presiunea osmotica din sange;
– ajuta la mentinerea sanatatii inimii;
– participa la formarea oaselor, danturii si tendoanelor;
– previne parodontita.

Alimentele bogate in clor sunt: bananele, ananasul, telina, rosiile, stafidele, nuca de cocos, pepenele rosu, salata verde.
Foarte mult clor putem asimila din sarea de bucatarie si din apa tratata, dar aceste surse sunt de evitat pentru ca afecteaza sanatatea.
Cantitatea necesara de clor pentru adulti este de circa 500 mg/zi.


Am slabit 17 kg in 3 luni de zile. Insa nu ma opresc aici! Urmareste ce pasi fac in continuare pentru a obtine un corp armonios, bine lucrat, asa cum imi doresc. Aboneaza-te la newsletter:

Adresa ta de mail aici:

Parerea ta conteaza. Scrie un comentariu mai jos

*



Urmareste pas cu pas transformarile lui Grasomega. Ce urmeaza sa faca?

Adresa ta de mail aici: