Factori care incetinesc metabolismul si predispun la ingrasare

De ce avem un metabolism lent

sardine la gratar

Metabolismul este un proces foarte complex, sau mai degraba un ansamblu vast de procese care se intampla in fiecare dintre cele circa 60 de miliarde de celule ale corpului uman si care prelucreaza toate alimentele si lichidele pe care le consumam.


In functie de mostenirea genetica si de stilul nostru de viata, metabolismul poate fi mai accelerat sau mai incetinit, adica va fi capabil sa arda mai multe sau mai putine calorii, surplusul depunandu-se sub forma de grasime. Mostenirea genetica nu are rolul cu cea mai mare pondere in viteza de functionare metabolismului, astfel incat putem preveni sau redresa un metabolism incetinit prin adoptarea unui stil de viata sanatos.

Factorii care pot incetini metabolismul:

– Sedentarismul


Daca suntem sedentari, nefiind pusi in fata faptului de a cheltui energie, metabolismul se va lenevi si el, iar depozitele de grasime vor ramane neatinse, ba chiar se vor mari. In plus miscarea fizica ne mareste masa musculara, masa care consuma energie si in starea de repaus, marind rata de functionare a metabolismului bazal. Specialistii recomanda alternarea exercitiilor cardio cu exercitiile de forta pentru ca arderile sa se faca atat in timpul antrenamentelor cat si dupa terminarea efectuarii lor.

– Infometarea

Infometarea, in ideea ca vom slabi mai repede, are consecinte negative pe doua planuri: primul – in momentul cand luam masa suntem lihniti de foame si vom manca mai mult si mai repede, al doilea – tulburam metabolismul. In momentul in care contrar cerintelor, organismul nu primeste mancare, metabolismul intra in stare de necesitate – nu numai ca isi incetineste functiile pentru a putea face fata numai proceselor vitale, ci se va concentra pe viitor sa consume mai putin si sa faca rezerve pentru astfel de situatii de criza.

Curele de slabire foarte restrictive in privinta numarului de calorii ce nu trebuie depasit zilnic, sunt un real pericol in fenomenul de incetinire a metabolismului. Unele dintre aceste diete nu acopera nici macar volumul de calorii necesar functionarii metabolismului bazal (metabolismul de intretinere, care asigura functiile vitale – respiratia, reglarea temperaturii organismului, functionarea organelor interne etc). Nici daca trecem de la o dieta la alta nu este bine, deoarece mentinem metabolismul intr-o stare continua de tulburare care se poate redresa cu greu.

– Somnul insuficient

Acelasi efect, de incetinire a metabolismului il are si lipsa odihnei. Nerespectarea orelor de somn (6-7 pe zi), somnul neodihnitor sau noptile pierdute, pun in garda metabolismul, care va fi nevoit sa nu mai functioneze normal si sa-si concentreze fortele pentru a asigura organismului energia necesara sa poata duce la bun sfarsit activitatile zilei.

– Tulburarile hormonale

Fluctuatiile de hormoni secretati de glandele endocrine pot stimula sau incetini rata metabolismului. Glanda tiroida are rolul important in functionarea optima a metabolismului si indirect in mentinerea greutatii corporale normale. Se recomanda consultul unui medic, in situatia in care contrar unui stil de viata sanatos continuati sa va ingrasati. Carenta de iod poate duce si ea la functionarea precara a glandei tiroide.

– Alimentatia nepotrivita

Alimentatia saraca in proteine (pastrav, sardine, somon, carne slaba, oua, branza de vaca, iaurt etc) – proteinele activeaza metabolismul prin faptul ca digerarea lor consuma mai multa energie si pentru ca dezvolta masa musculara.

Alimentatia saraca in fibre, care au rolul de a imbunatati digestia si tranzitul intestinal.
Pot ajuta functionarea normala a metabolismului condimentele iuti (ardeiul, piperul, chilli) prin faptul ca stimuleaza secretiile hormonale, dar si alimentele cu gust amar (rucola, andive, anghinare, grapefruit), care protejeaza sanatatea ficatului si stimuleaza secretia bilei.

– Deshidratarea

Fara o hidratare corespunzatoare (minim 30 ml/kg de masa corporala) organismul isi incetineste procesele, inclusiv metabolismul.


Am slabit 17 kg in 3 luni de zile. Insa nu ma opresc aici! Urmareste ce pasi fac in continuare pentru a obtine un corp armonios, bine lucrat, asa cum imi doresc. Aboneaza-te la newsletter:

Adresa ta de mail aici:

Parerea ta conteaza. Scrie un comentariu mai jos

*



Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor - Detalii
Politica de confidentialitate
Urmareste pas cu pas transformarile lui Grasomega. Ce urmeaza sa faca?

Adresa ta de mail aici: